Si in varful tuturor se afla criza nucleara de la Fukushima, care pare fara sfarsit. De fapt, situatia pare ca devine tot mai serioasa in fiecare zi.
Conform Los Angeles Times s-a anuntat ca apa de pe coastele japoneze din jurul Fukushima contine de 7.5 milioane de ori mai multa iodina radioactiva decat doza permisa, iar oficialii guvernamentali au impus o noua limita pentru radiactivitatea din pesti.
Credeti ca cineva mai doreste peste sau fructe de mare japoneze dupa toate astea ?
De altfel, dupa cele intamplate se pune intrebarea daca mai exista prospecte pe termen lung pentru intreaga industrie de acest gen din acea arie a Asiei. Vor fi zeci de milioane de oameni (incluzandu-ma si pe mine) care nu vor mai dori sa aiba nimic de a face cu fructele de mare provenite din acea parte a lumii.
In mod trist, unii experti nucleari afirma ca ar putea lua ani de zile pana sa readuca sub control total reactoarele de la Fukushima.
Iar dupa ce aceasta criza se va termina, cat de mare va fi aria nelocuibila din jurul Fukushima ?
Pe o raza de 20 km ? 30 km ? 40 km ? Mai mult ?
Japonia este a 3-a economie ca marime din lume, insa niciodata nu a fost o natie mare ca sa fim cinstiti. Acum ca tsunamiul si criza nucleara a redus drastic cantitatea de pamant utilizabil, ce va insemna asta pentru economia Japoniei ?
E o intrebare foarte buna.
Sunt semne deja ca economia japoneza regreseaza intr-o alta recesiune.
Conform The Telegraph, unul dintre indicii importanti japonezi (PMI) a inregistrat deja un declin serios de 6.5 puncte la 46.4, cea mai mare cadere de cand exista acest indice din 2001.
In mod particular, industria auto a fost foarte afectata de aceasta criza. Lanturi de furnizori de pe intregul glob sunt intr-o faza de haos. In fiecare vehicul intra cam 3000 de piese individuale. Chiar daca una singura lipseste, masina sau camionul nu mai pot fi construite.
Asa ca, la ce fel de problema ne uitam ?
In mod initial proiectul prevedea fabricarea a 72 de milioane de vehicule pe intreg globul in anul 2011. Dar ca rezultat al crizei japoneze, aproximativ 5 milioane din acele vehicule nu vor mai putea fi construite. Iar asta este foarte serios.
De fapt se aproximeaza ca aceasta criza costa 200 de milioane de dolari pe zi fabricantii de masini din Japonia.
Un articol recent de pe CNBC detaliaza unele probleme ale producatorilor de masini:
"In saptamanile ce urmeaza, cumparatorii de masini vor avea dificultati in a-si gasi modelul preferat in anumite culori, mii de muncitori de la centrele de ansamblare vor fi pusi sa stea acasa, iar companii precum Honda, Toyota si altii vor pierde miliarde de dolari din venituri. In mai mult de 2 saptamani de la dezastru, inventarele furnizorilor cruciali pentru piese --- de la chip-uri pana la pigmenti de culoare --- se golesc rapid odata cu problemele de redeschidere a fabricilor japoneze."
Din pacate, partea si mai neagra pentru industria auto este inca pe drum. AutoNation atentioneaza ca "intreruperile productiei vor impacta semnificativ disponibilitatea dinspre fabricantii japonezi, asta in trimestrul 2 si 3 al anului."
Din cauza intreruperilor in distributie, un numar de centre producatoare din America de Nord isi vor inchide activitatea cel putin o perioada. De exemplu, Toyota a anuntat inchiderea tuturor fabricilor din America de Nord pe o perioada, datorita lipsei partilor dinspre Japonia.
Insa Toyota este de departe singura, precum un raport recent din The Globe and Mail ilustreaza ...
"Honda Motor Co Ltd. si-a injumatatit productia in fabricile din America de Nord, in timp ce Nissan Motor Co. Ltd. va inchide toate fabricile americane si din Mexic pentru cel putin o saptamana in aprilie. Ford Motor Co., de asemenea si-a oprit productia saptamana aceasta la o fabrica de camioane din Kentucky."
Dar de ce facilitatile din America de Nord nu se reorienteaza spre alti furnizori ?
Din pacate, precum reiese din urmatorul fragment, nu e asa de simplu ....
"Companiile japoneze sunt totodata specializate in producerea de matrici pentru chip-urile de computer extrem de specializate, acestea controland totul de la motor la frane in masinile moderne. Producerea de chipuri este un proces complex, care poate lua saptamani si include sute de pasi individuali. Si nu doar asta, insa daca un producator de masini este fortat sa gaseasca o noua sursa pentru un chip electronic, procesul certificarii unui nou furnizor de chip, - asta in conditiile in care o noua companie poate indeplini toate conditiile de la costuri, calitate si cantitate, - poate lua pana la un an."
Adevarul este ca ce se intampla este un complet dezastru.
Economia japoneza nu va mai fi la fel pentru ani in sir de acum inainte. De altfel, multi atentioneaza ca toate acestea ar putea fi tragaciul catre o noua criza financiara. Cea mai mare ingrijorare consta in faptul ca Japonia ar putea fi determinata sa isi vanda o mare parte din obligatiunile emise de trezoreria Statelor Unite, pentru recladirea tarii.
Daca asta se intampla atunci am putea avea de a face cu o criza de lichiditate, similara cu ce am vazut in 2008. Deja restul lumii incepe sa-si piarda increderea in Statele Unite si dolar, dar daca Japonia va incepe sa se debaraseze masiv de datoria guvernamentala americana, atunci lucrurile ar putea scapa de sub control destul de repede.
In orice caz, este de necontestat ca economia japoneza a fost devastata de ce s-a intamplat. De altfel, daca combinam criza nucleara cu tsunami, am putea constata cel mai mare dezastru economic cu care s-a confruntat vreo putere industriala din lume dupa cel de-la doilea Razboi Mondial.
Acestea fiind spuse, ramane intrebarea daca aceasta criza japoneza va impinge restul lumii intr-o noua recesiune. Doar timpul ne va spune.
Before it's News
Mai cititi si:
Retrospectiva de stiri - situatia din Japonia !Japonia poate deveni o noua Hiroshima ?
Catastrofa din Japonia - reflectii, invataturi, asocieri ...
Seism de 8,9 în Japonia: Un tsunami de zece metri a devastat regiunea de nord-est
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Spune-ti punctul de vedere! E al tau si nimeni nu ti-l poate contesta!