luni, 10 mai 2010

Aspecte colaterale in cazul Grecia


Duminica tarile membre euro impreuna cu FMI au aprobat un pachet de salvare catre Grecia in valoare de 110 miliarde de euro.
Ce situatie aberanta ! Tu ca tara sa iei imprumut ca sa-l dai Greciei. E o nebunie, toate tarile au problemele lor individuale acum, dar sa si le accentueze cu problemele altei tari, e ceva “deosebit”.

Chiar mai mult decat atata, oamenii din tarile respective sunt extrem de suparati, si asa e normal sa fie. Nu doar ca se poate atinge un nivel de ura personala impotriva unei tari, insa poate periclita intreaga Grecie in a mai putea face ceva. Si sa vorbim pe concret, am sa descriu un scenariu ipotetic dar fundamentat, care se poate aplica mai multor tari europene. 
"Eu sunt un finlandez care in 5 ani ies la pensie, insa nu stiu daca voi mai avea pensie deoarece prin noile reguli tot fondul alocat pensiilor trece prin niste companii de asigurare care insa nu le pastreaza, ci le reinvestesc in achizitii riscante. In plus populatia tarii mele devine tot mai imbatranita si cei care vor mai fi in campul muncii in 5-15 ani nu vor face fata populatiei imbatranite. In acest context, tara mea se obliga sa mai ia un imprumut (deoarece nu are banii) si sa-l dea Greciei, crescand datoriile tarii mele la 13.9 miliarde de Euro in 2010. Este vorba de 2% din suma totala alocata, asta raportat la Finlanda insemnand 1.5-1.6 miliarde de euro (surse diferite), tara cu o populatie de 5.238.460 locuitori. In cazul asta eu voi deveni extrem de nervos si suparat, chiar daca nu am nici o problema cu vreun grec de rand, eu pe acolo n-am sa mai calc in vacante in veci. Sa mai cheltuiesc bani intr-o tara care ma forteaza prin forte externe sa ma indatorez pentru ea ? Dar cum sunt si un cumparator responsabil, am sa studiez etichetele cu grija, si tot ce este din Grecia va fi ocolit cu mare spor de buzunarul meu. Stiu ca asta nu va ajuta, iar Grecia in cazul asta va intampina si mai mari probleme si nu va fi capabila vreodata sa-si plateasca datoriile inapoi, insa nu-mi mai pasa."
Si daca exemplul meu aleator a fost din Finlanda, atunci sa va spun ce argument a gasit ministrul de finante finlandez pentru a linisti vocile potrivnice. El crede ca grecii isi vor plati toate datoriile inapoi, deoarece daca nu o vor face nu vor mai avea nici un prieten ramas in intregul univers. LoL

Haideti sa vedem cum merge crima asta organizata. Grecii diperati de pe strada, populatia tarii responsabila si care intelege in ce se baga nu vrea nici un pachet de salvare. Apoi nici un cetatean de rand din tarile membre nu vrea sa dea banii care nu-i are Greciei. Si totusi, pachetul este stabilit, discutat si aprobat. De catre cine ? Un grup de oameni, care cica guverneaza interesele oamenilor pentru care au fost alesi ? Hai serios ?

Situatia este tensionata cu siguranta. Se simte cum parerile sunt impartite si ca multi cad victime intr-un joc murdar. Angela Merkel pierde teren la voturi, pai da – partea Germaniei e de 22,4 miliarde. Anglia zice nu, dar e amenintata cu Tratatul de la Lisabona, care ar putea s-o forteze sa participe.
Mai vrem in zona euro ? Ganditi-va ca daca moneda noastra se chema euro si noi eram obligati sa contribuim la pachetul de salvare, noi cei mai mari datornici FMI. Oh, dar stai !!! – chiar e posibil asa ceva, tratatul de la Lisabona ni s-ar putea aplica si noua.

Totusi dat fiind cazatura urata a euro saptamana trecuta, vocile puternice din Europa s-au unit trimitand un mesaj la unison, ca nu vor lasa ca euro sa fie distrus si vor actiona in consecinta. O declaratie forte, care a si saltat euro cu 300 de puncte, cea mai mare crestere intr-o zi, de la deschidere comparativ cu inchiderea de vineri. Cat va tine festinul si rezonanta acestor vorbe, ramane sa vedem.

Dar ca sa va destind putin asa la final, sau poate sa va ingrozesc cu ce se intampla pe partea cealalta a Atlanticului va sugerez sa vizitati link-ul.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Spune-ti punctul de vedere! E al tau si nimeni nu ti-l poate contesta!